Een training van Galini is altijd een combinatie van korte en praktische theorie en veel praktijk (oefenen). Bij een training gaat het ons om het verbeteren of oefenen van vaardigheden die belangrijk zijn voor je beroeps- of taakuitoefening. Het gaat ook om het je eigen maken van nieuw gedrag en ervaren welke interventies in communicatie effectief en minder effectief zijn. Ook het reflecteren op je gedrag is een onderdeel van de training als ook het geven en ontvangen van feedback en tips.
Onze trainingen worden door de deelnemers in het algemeen zeer positief geëvalueerd.
- Basistraining mentoraat (21 contacturen; 4 sbu).
Dit is een training voor beginnende mentoren als basis voor een succesvol mentoraat. Aan bod komen het voeren van gesprekken met leerlingen, ouders en collegae; denk aan het startgesprek met leerling en ouders, tienminutengesprekken, het slechtnieuwsgesprek, het helpende gesprek, het studievoortganggesprek, gesprekken in het kader van LOB. Ouders worden beschouwd als educatieve partner en dus als deskundige m.b.t. hun kind. Ook het signaleren van problemen die leerlingen kunnen hebben is een belangrijk onderdeel en ook het leren beïnvloeden en onderhouden van positieve groepsvorming. - Verdiepingstraining mentoraat (18 contacturen en 4 sbu).
Dit is een training voor gevorderde mentoren waarin we o.a. werken aan het optimaliseren van gesprek- en communicatievaardigheden en waarin we naar keuze een aantal thema’s uit de leerlingbegeleiding verder uitdiepen vanuit het contextuele gedachtegoed van Nagy, de systeemtheorie en de Transactionele Analyse (TA). Ook het omgaan met verschillen komt aan bod in het brede kader van Passend Onderwijs ( handelingsgericht werken, leiding geven aan een effectieve leerlingbespreking, ad(h)d, ASS, sekseverschillen, omgaan met specifieke onderwijsbehoeften en leerbelemmeringen). - Mentoraat en effectieve communicatie basis (16 contacturen en 4 sbu).
In deze training staat vooral de communicatie centraal en worden vele typen gesprekken geoefend die je als mentor hebt met je leerlingen, hun ouders/verzorgers, collegae en instanties. - Mentoraat en effectieve communicatie verdieping ( 16 contacturen en 4 sbu).
Deze training richt zich – met behulp van enkele praktische theorieën – op het verbeteren, opfrissen en verdiepen van vaardigheden m.b.t. verbindend, effectief en geweldloos communiceren en het behalen van resultaten met je mentorleerlingen ook als het lastig wordt. - In gesprek met ouders van tegenwoordig ( 12 contacturen en 3 sbu).
In deze korte training voor docenten en mentoren die al basiscompetent zijn in het voeren van gesprekken, kijken we vooral naar gedrag van ouders dat moeilijk te hanteren is voor de mentor of docent persoonlijk. Sommige professionals zijn handelingsverlegen als het gaat om agressieve of super-assertieve ouders, anderen vinden het lastig als ouders binnenkomen met een “eisenpakket” of wanneer er hoge verwachtingen zijn t.a.v. kind of inspanningen van de mentor. Ook kan het zijn dat je als professioneel dichtklapt bij gedrag van ouders omdat je het interpreteert als vijandig, afstandelijk, elitair, arrogant of ongepast. We leren je hoe je vanuit je professionele rol ook met deze ouders verbindend kunt communiceren en je verder kunt ontwikkelen in het zien van de achterliggende behoeften van de ouders en van jezelf.
Cursussen
- Omgaan met verschillen (m.n. ad(h)d en ass) (9 contacturen en 3 sbu).
- Depressie en suïcide bij jongeren ( 6 contacturen en 2 sbu).
- Rouw en verlies bij jongeren ( 6 contacturen en 2 sbu).
Overige trainingen en cursussen
- Het visitekaartje van de school: een training voor onderwijsondersteunende medewerkers. Het O.O.P. is het visitekaartje van de school. In deze korte training besteden we veel aandacht aan basisvaardigheden m.b.t. communicatie, aan het signaleren van leerlingen en aan het voorkomen van conflicten en het omgaan met lastige situaties en klantgericht handelen.
- Training voor teams in het kader van teambuilding als basis voor teamontwikkeling. Nu steeds meer scholen werken met kleinere teams die verantwoordelijk zijn voor een specifieke groep leerlinge, is het van groot belang dat een team ook als team leert te opereren. Een team is nog geen team als er team op staat. Met behulp van diverse werkvormen en methodieken werken we een of meerdere dagen of dagdelen aan o.a. het zichtbaar maken van elkaars kwaliteiten en talenten, werkstijlen, afstemming van taken en werkzaamheden. Dit alles ter optimalisering van het onderwijs en de zorg voor de leerlingen met als doel dat zowel elk teamlid als elke leerling zich gezien weet en er recht wordt gedaan aan de sterkte kanten van ieder teamlid en leerling.
- Training van middenkaderfunctionarissen, personeelsfunctionarissen en leidinggevenden in het voeren van ontwikkelingsgerichte gesprekken, functionerings- en beoordelingsgesprekken en alle andere vormen van effectieve communicatie. Ook trainingen m.b.t. persoonlijke leiderschap, omgaan met “lastig” gedrag van collegae, gesprekken leren voeren in het kader van verzuimpreventie, en bij burn-out behoren tot onze expertise.
- Diverse trainingen op maat in het kader van Passend Onderwijs
- Praktijktrainingen leerlingbegeleiding: bijvoorbeeld training voor docenten die intern de begeleiding “Beter omgaan met faalangst” verzorgen, de SOVA-training of die zich willen bekwamen in peermediation en het trainen van leerlingen tot peermediator/leerlingbemiddelaar. Deze trainingen kunnen in-company gegeven worden of via vrije inschrijving.